Blocking

Det er et MUST når man laver hulmønster, lace knitting eller bare skal have noget til at få den rigtige form!

Til blocking måtte jeg investere i nogle blocking Mats…. meeeeen dem jeg havde købt i dyre domme 300,- for 9 stk….. Ja det er så hvad det er, MEN!!! Havde ikke lige tænkt at de faktisk IKKE kunne imødekomme størrelsen på mit arbejde!! Mest af alt det bryllupssjal jeg har lavet… der skulle bruges minimum 25!!!  SUK…. så jeg måtte være lidt kreativ og endte med at købe de der bogstavslegeunderlag til børn. De lever fuldt ud op til deres job og der var 31 stk for 300,-

Til sammenligning:

Blocking mats samlet, sammenligning.

Blocking mats samlet, sammenligning.

Blocking mats, sammenligning.

Blocking mats, sammenligning.

 

Som man kan se er der en tydelig forskel i størrelse… Der er dog en lille hage ved bogstaverne… de sidder løst i og gør derved den samlede firkant mere ustabil, især hvis man har brug for at trække meget i arbejdet. Og så lugter de lidt mere af plastik end de ensfarvede -pyt.

Men bogstaverne virker fint for mig og indtil jeg har råd til at købe det jeg allerhelst vil have: Blocking Board fra Yarn.com, men det varer nok lidt endnu… der skal jo lige lægges lidt fragt (meget fragt) og så lidt told og skat (hvis de bliver snuppet i tolden!!) så de kan ende med at koste en del. Men tror det bliver indkøbt en gang i fremtiden ;-)

Når man så skal til at blocke er det en god ide at kigge lidt på Youtube.com, hvor der er rigtig mange videoer om blocking. Både lace blocking, en sweater, et buet sjal og sokker. Alt hvad du har brug for at vide for at få projektet til at blive perfekt. Jeg har også investeret i Blocking Pins og Blocking Wires, men man kan godt bruge knapnåle og hvis man har en lang meget tynd pind af en slags eller bare noget wire så kan man vel sagtens bruge det. Man kan i hvert fald hurtigt købe sig fattig!

Men Resultatet af et arbejde der er blocket er alt besværet værd! Det folder sig ud og viser sig fra sin smukkeste side så man rigtig kan nyde detaljerne og faktisk se hvad det forestiller hvis der f.eks. er en blomst , symbol eller måske ord. I en af mine strikke bøger fandt jeg et rundt sjal med en rose i midten hvor der står “The Rose” hele vejen rundt. Smukt! Og meget opfindsomt. Måske man skulle prøve det en dag… hehe… tjaae, man ved jo aldrig ;-)

– tanten

Skriv et svar

